انگل، طوفانی از شرق

انگل (parasite) پدیده ی سینمایی 2019 بود. بونگ جون هو پیش از این نیز کارگردان شناخته شده ای در غرب بود. با فیلم هایی همچون شکافنده ی برف و اوکجای توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرده بود. بونگ جون هو از جمله کارگردانانی ست که شیوه ی خاص خود در کارگردانی را دارد و هر کار او سمبل های تکرار شونده ای را می توان دید. انگل با آنکه به زبان کره ای ساخته شده مخاطبان جهانی خود را یافت، تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخت و جایزه های بسیاری ربود. در ادامه به چند نکته که احتمالا در مورد انگل نمی دانستید می پردازیم.

توجه: در ادامه به نکاتی اشاره می شود که ممکن است باعث لو رفتن داستان فیلم شود.

۱ – تمامی اثاثیه ی خانه ی خانواده ی پارک با دقت انتخاب و طراحی شدند. حتی میز وسط مشخصا به اندازه ای طراحی شده بود که سه نفر بتوانند زیر آن پنهان شوند.

۲ – تیتراژ پایانی معمولا بخشی از فیلم است که هیچ کس وقتی برای تماشای آن نمی گذارد. شاید لازم است دوباره نگاهی به تیتراژ پایانی انگل بیندازید و موسیقی آن را گوش کنید. ترانه ی این قطعه روایت کننده ی مصائبی ست که پسر خانواده پس از پایان فیلم متحمل می شود.او از کارهای سخت و طاقت فرسایی که برای جمع کردن هزینه ی خرید خانه مجبور است انجام دهد روایت می کند . در بخشی از ترانه ی این آهنگ امده است که او باید 564 سال کار کند تا بتواند آن خانه را بخرد.

۳ – انگل نخستین فیلم بین المللی ست که نخل طلا و اسکار بهترین فیلم را می برد. همچنین نخستین فیلم کره ای که برنده ی نخل طلای جشنواره ی کن می شود.

۴ – به روال کارهای دیگر بونگ جون هو نمادهای بسیاری در فیلم وجود دارد. پله ها از جمله ی این عناصر سمبلیک فیلم هستند. پله ها را تقریبا همه جا می توان دید. از خانه ی محقر خانواده ی فقیر و خانواده ی ثروتمند. در بخشی از فیلم که خانواده ی کیم در میان باران سیل آسا به خانه ی خود باز می گردد پله ها با حرکت رو به پایین سقوط این خانواده به قعر را از نظر بصری بازنمایی می کند.

۵ – داستان فیلم با آغاز ارتباط خانواده ای فقیر و غنی تب و تاب می گیرد.  نخستین ارتباط این خانواده ها از طریق یک معلم سرخانه انجام می شود. بانگ درباره ی علت چنین انتخابی می گوید که به نظر این تنها راهی بود که این خانواده ها ممکن بود با هم برخورد کنند. بانگ همچنین تجربه ی شخصی خود را که  در زمان دانشجویی  به عنوان معلم سرخانه در خانه ای خانواده ای ثروتمند کار می کرد منبع الهام دیگری می داند.

۶ – بانگ ابتدا در نظر داشت ایده ی این فیلم را به صورت یک نمایش اجرا کند. اما با پرورش ایده به این نتیجه رسید که بهتر است در قالب سینمایی کار شود.

۷ – نسخه ی دیگری از فیلم که تماما سیاه و سفید بود در ژانویه ی 2020 عرضه شد. بانگ، کارگردان فیلم،  در این باره می گوید که امیدوار است با حذف رنگ های ازفیلم تضاد میان دو خانواده هر چه بیشتر به چشم بیننده آشکار شود.

۸ – تمام محله ی خانواده ی کیم به صورت دکور برای فیلمبرداری ساخته شده بود. به عبارت دیگر این محله وجود ندارد. به دلیل نیاز به ایجاد سیل در میان ساختمان ها تمام مجموعه در یک تانک عظیم آب ساخته شد. حالا که حسابی تعجب کرده اید باید بگویم بخش هایی از خانه ی خانواده ی پارک و به خصوص تمام نمای طبقه ی دوم که از حیاط قابل رویت بود نیز وجود نداشت و توسط جلوه های ویژه ی رایانه ای ایجاد شده اند.